Ülkemizde Son Dönemlerde Yaşanan Ekonomik Kriz Sizi Nasıl Etkiliyor?” sorusuna araştırma grubunun %88,9’u “Çok Etkiliyor”, %10,7’si “Etkiliyor” derken; Siyasi partilerin seçmenlerinin tamamına yakını krizden etkilendiklerini bildirmişlerdir. Ayrıca krizden her yaş grubu etkilenmekle beraber 18-24 ile 25-34 genç yaş gruplarının daha fazla etkilendiği görülmüştür. Ekonomik krizin etkisinin en çok hissedildiği durumlardan biri olan alım gücüne dair soruların ilkini “Son Bir Yıl İçerisinde Alım Gücünüz Nasıl Değişti?” sorusu oluşturmuştur. Katılımcıların %4,6’sı “Alım Gücüm Bu Süreçte Çok Arttı”, %1’i “Arttı” derken; %15,5’i “Azaldı”, %78,3’ü “Çok Azaldı” yanıtlarını vermişlerdir. Krizden etkilenme oranı ile bu soruya verilen yanıtlara bakıldığında krizin “alım gücünü arttırıcı” etkisini yaşayan toplamda %5,6’lık bir kesim olduğu anlaşılıyor. Yine katılımcıların %52,4’ü “Son Bir Yıl İçerisinde Kredi Aldığını”, %69,3’ü ise “Son Bir Yıl İçerisinde Kredi Dışında Borç” aldığını söylemiştir. Borçlanan Katılımcıların %35,9’u “Daha Önce Olan Başka Borçları Ödemek İçin”, %19,4’ü “Temel Gıda Malzemeleri Almak İçin”, %17,1’i “Faturaları Ödemek İçin” Borç ve Kredi aldığını bildirmiştir. Ayrıca araştırma grubunun %86,6’sı halen borcu olduğunu söylemiştir. Çalışmanın verileri, borçlanarak yaşamın idamesinin olağanlaşmaya başladığını düşündürmüştür. Yine “Faturalarınızı Ödemekte Zorlanıyor Musunuz?” sorusuna, katılımcıların %71,8’i “Evet”, %8,1’i “Hayır” derken; “Geliriniz Giderlerinizi Karşılamaya Yetiyor Mu?” sorusuna, katılımcıların %35,9’u “Hiç Yetmiyor”, %34,7’si “Yetmiyor”, %23’ü “Kısmen Yetiyor”, %6,3’ü “Yetiyor” yanıtlarını vermişlerdir. “Temel İhtiyaçlarınızı Karşılamakta Zorlanıyor Musunuz?” sorusuna, katılımcıların %22,6’sı “Evet”, %31,5’i “Hayır”, %45,9’u “Kısmen” derken; “Sağlık Hizmetlerinizi Karşılayabiliyor Musunuz?” sorusuna, katılımcıların %25,1’i “Evet”, %32,8’i “Hayır”, %42’si “Kısmen”; Sosyal Aktivitelere Katılabiliyor Musunuz?” sorusuna, katılımcıların %3,3’ü “Evet”, %71’i “Hayır”, %25,7’si “Kısmen” yanıtlarını vermişlerdir. “Temel İhtiyaçlarınıza Erişimde Aile/Akraba Desteğine İhtiyaç Duyuyor Musunuz?” sorusuna, katılımcıların %40,3’ü “İhtiyaç Duysam da Onlardan Katkı/Destek Alamıyorum”, %20,3’ü “İhtiyaç Duymuyorum”, %20,9’u “Evet, Onlar da Katkı/Destek Sunuyor” %11,1’i “Ben onlara destek sunuyorum” demiştir. Gündelik Temel İhtiyaçlarınıza Erişimde Komşularınızdan Katkı/Destek Alabiliyor Musunuz?” sorusuna, katılımcıların %3,3’ü “Evet”, %89,8’i “Hayır” demiştir. Yanıtlardan da anlaşılacağı üzere, Ekonomik kriz ve hayat pahalılığı ile baş etmede önemli geleneksel dayanışma ağlarından biri olarak komşuluk ciddi anlamda işlevsizleşirken, aile/akraba ilişkileri de önemli oranda zayıflamıştır. Çalışmada katılımcılara “Hayat Pahalılığı ile Nasıl Baş Ediyorsunuz?” sorusu da yöneltilmiştir. Çoklu yanıtların alındığı soruya; %29,6’sı “Temel Gıda İhtiyaçlarımı Daha Az Sayıda Alarak”, %16,8’i “Kıyafet-Giyim İhtiyaçlarımı Kısarak”, %13,1’i “Borçlanarak %11,5’i “Kampanya Günlerinde Alışveriş Yaparak” derken %12,8’i “Baş Edemiyorum” demiştir. %12,4’ü ise “Kamu Kurumlarından Maddi Yardım Alarak” pahalılıkla baş etmeye çalıştığını bildirmiştir. Ayrıca “Son 1 Yıl İçerisinde Almaktan Vazgeçtiğiniz Ürünler Nedir?” sorusuna verilen yanıtların ilk üç sırasını %29,8’i “Giyim-Kıyafet”, %14,8’i “Ev Eşyası/Beyaz Eşya”, %14,1’i “Temel Gıda Ürünleri/Sebze-Meyve” yanıtları oluşturmuştur. Kişisel Ekonomik Durumunuza İlişkin Kaygılarınız Var Mı? Varsa Nelerdir?” sorusuna, çoklu yanıtlar veren katılımcıların %32,1’i “Hayat Standardımı Koruyamamak”, %17,9’u “Mutfak Giderlerimi Karşılayamamak”, %15’i “Taksitlerimi Ödeyememek”, %12,8’i “İşsiz Kalmak”, %11’i “Sağlık Harcamalarımı Karşılayamamak”, %9,9’u “Gelirimin Kesilmesi/Kısıtlanması” yanıtlarını vermişlerdir. Araştırma grubunun %93,3’ü kendisine yöneltilen “Birikim Yapabiliyor Musunuz?” sorusuna “Hayır” yanıtını vermiştir.
HABER ÇERÇEVELEME: KURAM VE TİPOLOJİ Çerçeveleme kavramının potansiyeli iletişimsel süreçler üzerinde odaklanılmasında yatmaktadır. İletişim durağan olmaktan ziyade , çerçeve kurma ( çerçevelerin nasıl ortaya çıktığı) ve çerçeve belirleme ( medya çerçeveleri ve izleyici eğilimleri arasındaki karşılıklı etkileşim) unsurlarını da kapsayan dinamik bir süreçtir. (Entman,1993) Çerçevelerin; iletici, metin, alıcı ve kültürüde kapsayan çeşitli konumlara sahip olduğunu belirtmektedir. Bu bileşenler farklı aşamalardan oluşan ( Çerçeve kurma, Çerçeveleme belirleme, Çerçevenin bireysel ve toplumsal düzeydeki sonuçları) Çerçeveleme sürecinin ayrılmaz bir parçasıdır. “Çerçeve kurma” haber çerçevelerin yapısal niteliklerini etkileyen faktörlere gönderme yapmaktadır. Çerçeve kurma süreci, gazeteciler ve seçkinler ile sosyal hareketler arasında ki sürekli etkileşim içerisinde yerini almaktadır. “Çerceve belirleme” medya çerçeveleri ile , bireylerin önceki bilgileri ve eğilimleri arasındaki etkil...
Yorumlar
Yorum Gönder