Ana içeriğe atla

SOSYAL MEDYA'YI KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ VE TÜKETİM ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRME

 SOSYAL MEDYA'YI KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ VE TÜKETİM ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRME

1.1   Sosyal Medya ‘ nın Toplum Üzerinde ki Etkisi

  Günümüz dünyasında iletişim en önemli unsurların başında gelmektedir. İnsanlar birbirleriyle sürekli etkileşim ve iletişim halindeler . Toplum mekanizması kendiliğinden sosyal bir varlıktır ve olaylar karşısında sürekli bir tepki verme ihtiyacı hisseder. Sosyal medya bizim tepkilerimizi ve görüşlerimizi ifade etme olanağı tanır. Siyasi , ekonomik, toplumsal olaylara karşı tüm görüşlerimizi bu mecralarda aktarma ihtiyacı hissederiz. Bana sorsalar sosyal medya senin için ne anlam ıfade ediyor diye , ben kesinlikle şunu ifade ederdim ; Uzak mesafeleri çok daha yakın kılan bir araç . Bir yere seyahat ederken genellikle daha hızlı ulaşım araçlarını tercih ederiz ve burada önemli olan unsur , zaman unsurudur . Peki sosyal medya bize nasıl bir zaman sunuyor ? Sosyal medyanın bize sunmuş olduğu zaman kavramı tamamıyla pragmatik bir kavram ve bu kavramın içinde haz ,  düşünce , benlik faktörleri yer almaktadır. Sosyal medyanın bize vermiş olduğu pragmatik kavramı , ulaşım ve diğer tüm alanlardan daha geniş  , daha öznel . Öznellik ve pragmatik kavramları sosyal medyanın temel iki unsurunu oluşturmaktadır. Bu iki unsur , bireylerin davranışsal çabalarından ve eylemlerinden doğmuştur. Olaylar karşısında ortaya koyduğumuz tüm davranişlar ve tepkiler işte bu benliğimizin birer ifadesi  ve sonucudur. Sosyal medya bir toplumun gerçek karakterini ve yapısını benlik duygusu ile gün yüzüne çıkarmaktadır. Sosyal medya mesafeleri kısaltırken , aynı zamanda bu mesafeleri herkes için eşit hale getirmiştir ve bu eşitlik  tek tip bir benlik algısının  oluşmasına yol açmıştır. 

  Sosyal medya kavramı içinde hem davranışsal  hem psikolojik birtakım unsurları barındırmakta olup , biz bu unsurları tüketim endüstrisi içinde yaşayarak , yeni bir kültür endüstrisi inşa etmekteyiz. Bu durum toplumun davranışlarını şekillendirmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Sosyal medya esasen bir üründür , dijital bir üründür . Bu ürün mağazaya ya da markete giderek satın alabileceğimiz bir ürün olmayıp , tamamen dijital dünyanın teknolojik araçlarla bize sunmuş olduğu bir metadır . Burada karşımıza çıkan üç temel kavram bulunmaktadır ; Sosyal Medya , Teknoloji ve Meta . Bu üç unsurun küresel dünyanın şekillenmesinde önemli bir rol oynayacağı kesindir . Geçmiş yüzyılın dünyasında sadece meta varken , şimdi bu kavrama sosyal medya ve teknoloji eklenerek meta kavramını çok daha büyütmüş, çok daha karmaşık bir hale getirmiştir. Zenginleşen bir meta dünyası bireylerin daha karmaşık , savunmacı ve daha pragmatik hale getirmiştir. Küresel dünya çok boyutludur , bu kadar geniş bir boyutun içerisine tek bir aracı sığdırabilmek imkansızdır. Teknolojinin ,sosyal medya aracını kullanarak böyle bir tutum içerisine girmesi sürekli kendini yenileyen ve geliştiren yapısına oldukça fazla zarar vermiştir. Bu durumu kendimize sorular sorarak değerlendirmeliyiz . Teknoloji bizlere ne sunuyor ?  Bizler teknolojinin sunduğu neleri kullanıyoruz ? En önemlisi teknoloji kavramından ne anlıyoruz ? Bunlar tamamen öznel ve pragmatik bir yorum gerektiren sorular . Teknolojinin ve sosyal medyanın içinde barındırmış öznellik ve pragmatik kavramlarının olduğu gerçeği ve bireylere sunduğu imkanlar , onları tek tip bir düşünce yapısına yöneltmiştir.  Pragmatik kavramı , bütün bireylerin ortak noktada buluştuğu bir kavramdır , bu durum bireylerin düşüncelerine aynı derecede etki etmiş olup ,öznellik kavramını tek düze bir şekilde yeniden şekillendirerek ve aynı zamanda güçlü bir benlik duygusu geliştirerek , ortak bir  paydada buluşma imkanı sağlamıştır. Sosyal medya, kapitalizmin sosyalizme kendi elleriyle bahşetmiş olduğu bir silahtır .  Tüketim endüstrisinin yeniden şekillenmesinde , sosyal medyanın rolü çok büyük olacak , ancak aynı zamanda tüketim endüstrisinin bağrında yatan kapitalizme en büyük darbeyi indirecektir. Böylelikle yeni bir kültür endüstrisi içinde yeni bir sosyalist toplum yaratmış olacaktır .

 Yeni dünya düzenin aslında hayal ettiğiniz kadar ihtişamlı olmayacağı gerçeğini söylemek yanlış olmaz . 21. Yüzyılın değerlerini anlamak istiyorsak eğer , geçmiş yüzyılın sorunlarıyla yüzleşmek zorunda olduğumuzu gerçeğini kabul etmemiz gerek . Aksi takdirde sorunlar üzerine yeni değerler , yeni imkanlar koyamayız , koysak bile topluma bir fayda sağlayamayız. İnsanlığın geçmiş yüzyıldan beri en önemli değerleri arasında kuşkusuz BARIŞ kavramının değeri yer almaktadır. Tüm dünyanın yeni değerler yaratması , aynı zamanda tüm dünyada barış ortamının tesis edebilmesine bağlıdır . Yeni değerler ancak ve ancak tam bir barış ortamının üstüne inşa edilebilir . Günümüzde ise  barış ortamından çok uzak olduğumuzu , evrensel değerlere sahip çıkamadığımızı ve aynı zamanda anti – hümanist bir kimliğe büründüğümüzü söyleyebiliriz. Tüm bunların gerçek anlamda benlik algımızın deforme ettiğini , kişiliğimizin ego derecesini yükselttiği gerçeği yatmaktadır. Tüketim kültürü her geçen gün , benlik algımızı yozlaştırmakta ve değiştirmektedir. Tüketim kültürünün sunmuş olduğu her yenilik bir ilerleme olarak algılanmamalı , bu yeniliklerin son derece toplumsal bunalıma ve gerilemeye yol açtığını söylememiz gerekmektedir. Böyle bir tüketim endüstrisi içinde inşa edeceğimiz kültür endüstrisi ve toplum mekanizması sorunlu ve geri bir zihniyetin ürünü olacaktır . Evrensel değerler üzerine inşa edilemeyen her yenilik bozuk  ve yozlaştırıcı etkiye sahiptir.

                

Yorumlar

European Union Media Studies and Communication Media Studies.

HABER ÇERÇEVELEME | Gazetecilik

HABER ÇERÇEVELEME: KURAM VE TİPOLOJİ  Çerçeveleme kavramının potansiyeli iletişimsel süreçler üzerinde odaklanılmasında yatmaktadır. İletişim durağan olmaktan ziyade , çerçeve kurma ( çerçevelerin nasıl ortaya çıktığı) ve çerçeve belirleme ( medya çerçeveleri ve izleyici eğilimleri arasındaki karşılıklı etkileşim) unsurlarını da kapsayan dinamik bir süreçtir. (Entman,1993) Çerçevelerin; iletici, metin, alıcı ve kültürüde kapsayan çeşitli konumlara sahip olduğunu belirtmektedir. Bu bileşenler farklı aşamalardan oluşan ( Çerçeve kurma, Çerçeveleme belirleme, Çerçevenin bireysel ve toplumsal düzeydeki sonuçları) Çerçeveleme sürecinin ayrılmaz bir parçasıdır. “Çerçeve kurma” haber çerçevelerin yapısal niteliklerini etkileyen faktörlere gönderme yapmaktadır. Çerçeve kurma süreci, gazeteciler ve seçkinler ile sosyal hareketler arasında ki sürekli etkileşim içerisinde yerini almaktadır. “Çerceve belirleme” medya çerçeveleri ile , bireylerin önceki bilgileri ve eğilimleri arasındaki etkil...

Uluslararası Üniversite Sıralamaları ve Türk Üniversitelerinin Durumu

Sıralamalarda Daha Çok Başarılı Olmak İçin Ne Yapmalıyız? Kaliteli üretim • Akademisyen başına üretim • Uluslararasılaşma– Öğrenci sayısı– Sanayi işbirliği • Mezunlarla iletişim…

AVRUPA PARLAMENTOSU VE KONSEY DİREKTİFİ (AB) 2024/1760 | AEA (Avrupa Ekonomik Alanı)

  Sınırda karbon düzenleme mekanizmasını tesis eden 10 Mayıs 2023 tarihli ve (AB) 2023/956 sayılı AVRUPA PARLAMENTOSU VE KONSEY TÜZÜĞÜ (AEA ile ilişkili metin)  Avrupa Birliği Antlaşması'nın (TEU) 2. Maddesinde belirtildiği gibi Birlik, Temel Şart'ta yer alan insan onuruna saygı, özgürlük, demokrasi, eşitlik, hukukun üstünlüğü ve insan haklarına saygı değerleri üzerine kurulmuştur. Avrupa Birliği'nin Hakları ("Şart"). Birliğin kendi oluşumuna ilham veren temel değerlerin yanı sıra insan haklarının evrenselliği ve bölünmezliği ile Birleşmiş Milletler (BM) Şartı ve uluslararası hukuk ilkelerine saygı, Birliğin uluslararası alanda eylemine rehberlik etmelidir. sahne. Bu eylem, gelişmekte olan ülkelerin sürdürülebilir ekonomik, sosyal ve çevresel kalkınmasını teşvik etmeyi içerir.Küresel değer zincirleri ve özellikle kritik hammadde değer zincirleri, doğal veya insan yapımı tehlikelerin zararlı etkilerinden etkilenmektedir. Kritik değer zincirlerine yönelik risk ...