ÖĞRENCİ PROFİL SİSTEMİ PROJESİ
Günümüz dünyasında
eğitim – öğretim süreci oldukça karmaşık ve bir o kadar küresel sistemin
temellerinden biri olan önemli bir olgudur . Eğitim-öğretim süreci,
öğrencilerin toplumsal benliğini ve kimliğini yeniden oluşturmakta yeni
bireyler yaratmada öncü göstergelerden birini oluşturmaktadır. Eğitim-öğretim
süreci içerisinde bireyler arasında gelişen ikili ilişkiler bu sürecin bize
sosyolojik ve psikolojik yönlerini ortaya koymaktadır . Ülkelerin eğitim
sistemlerinin içerisine entegre edilmiş birtakım kurallar ve disiplinler
mevcuttur . Bu kurallar ve disiplinlerin öğrencilerin kendi yaşam tarzlarını
okul içerisinde kısıtlayıcı maddelerden oluşmaktadır . Okul içerisinde birtakım
ilişkilerin bu kurallar silsilesinden oluştuğunu biliyoruz , bu tamamen olması
gereken ancak aynı zamanda mutlaka şeffaf bir yönetim tarzını gerektirdiğini
belirtmeliyiz . Esasen burada karşımıza çıkan en belirleyici olgu , bu
kuralların öğrencilerin yaşam tarzlarını ve kendi değerlerini kısıtlayıcı değil
, bunları düzenleyici bir şekilde ortaya koyabilmesidir . Bireyin temel hak ve
özgürlükleri okul dışında olduğu gibi okul içerisinde korunmalı ve öğretim
elemanların bu konuda bilinçlendirilmesi gerekmektedir . Öğrenci profil sistemi
projesini çıkaran en önemli fikir , öğrencilerin gelişimini ve bu gelişimin
sürdürülebilir olması yer almaktadır . Bu sistem her bir öğrenciye özel ve her
bir öğrenciyi özel kılan bir proje olduğunu belirtmek istiyorum.
1.1.Sistemin İçeriği
Öğrenci profil sistemi projesinin mekanik içeriği tamamen dijital bir
platformdan oluşmaktadır . Bu dijital platform aynı zamanda bir yönetim bilgi
sistemi ve aynı zamanda bir sosyal medya platformu benzeri dijital bir uygulama
olacağını belirtmek isterim. Ancak bu projenin diğer eğitim platformlarının
içerisinde barındırmış olduğu sıstemsel dökümanlardan tamamen farklı olduğunu
söylememiz gerekiyor . Bu projenin
amacı öğrencilerin not düzeylerini ölçen değil , kişisel gelişim ve
yeteneklerini belirleyen ve bunları öğrencilerin hayatının değişmez bir parçası
haline getiren bir eğitim materyali olacaktır. Bu projenin üç ana platforma
ayrılması ve bunların birbirleriyle bütünleşik bir şekilde hareket etmesi ,
eğitim kurumların mutlaka bu platformu yönetebilecek imkanlara sahip olması
gerekmektedir . Birinci olarak ilköğretim düzeyinde “ Mavi Kep “ platformu . Bu
platformun özellikle okul çağına gelmiş ve öğrenimlerini birinci sınıftan ,
sekizinci sınıfa kadar devam ettiren öğrencilere yönelik olmasıdır. Öğrenci
profil sistemin dijital bir uygulama olarak üretilmesi ve bunun tüm ilkokullara
entegre edilerek , öğretmenlerin bu uygulamanın içeriğini yönetebilecek
donanıma sahip olması gerekmektedir. Bu içerik insan teknoloji arasındaki
bağlantıyı en iyi şekilde ortaya koyan , etkileşimli ve sürdürülebilir bir eğitim
yapısının oluşmasına katkıda bulunacaktır. Her bir sınıf öğretmenin
öğrencilerin kişisel gelişimlerini ve becerilerini takip ederek , her bir
öğrenciye özel profil sayfasına bu bilgileri ve gözlemlerini ekleyerek , bir
öğrencinin gerçek anlamda kişilik ve beceri yönlerini ortaya koyabilecektir.
Bunun için üç temel faktör yer almaktadır ; 1- Nitelikli Gözlem , 2-
Gözlemlerin dijital ortama işlenebilmesi , 3- Verilerin diğer öğretim
kurumlarıyla paylaşmasını sağlayabilmek . Birbirlerine entegre edilmiş eğitim
kurumları ve bu eğitim kurumlarının kendilerine en uygun öğrenciyi seçebilme
olanağı veren bir sistem olarak karşımıza çıkmaktadır . Bu verilerin içerinde kesinlikle okul notları
eklenmemeli ve aynı zamanda okul notlarının etkisi azaltılmalıdır . Eğitim
kurumlarına puana göre öğrenci değil , nitelik ve becerilere göre öğrenci
seçilmelidir . Liseye geçiş sınavlarının sadece pratik ve teorik bilgiyi
ölçebilecek , öğrencilerin kişisel gelişimlerini bilgiyle ortaya koyabilecek
bir özelliğe sahip olması gerekmektedir . Bilgi düzeyleri sadece sayısal ,
sözel ayrımı yapılarak değil aynı zamanda her bir öğrencinin niteliklerinden
yola çıkarak ve bu nitelikleri ortaya koyabilmesini sağlayacak eğitim
metodlarıyla olmak zorundadır .Genel bir TEOG , YKS ve diğer sınavların yerine
eğitim – öğretim yılı içerisinde sürdürülebilir öğrenciye özel sınav
uygulamalarının benimsenmesi ve bu sınavların pratik ve hızlı bir şekilde
sonuca odaklı olması gerekmektedir. Öğrenci profil sistemi bize sınavların
zorlu ve stresli süreçlerini ortadan kaldırmamıza yardımcı oluyor . İlköğretim
düzeylerinde oluşan öğrenciye yönelik doğru ve pratik uygulamalarının lise seviyesinde gelişimini sürdürebilecek
niteliğe sahip olması gerekmektedir . Ortaöğretim ( Lise ) seviyesini “ Sarı
Kep “ olarak kendi içerisinde ayrı ama mutlak suretle ılköğretimde kazanılan
becerileri yansıtacak ve bunu yükseköğretime aktaracak bir nitelik taşması
gerekmektedir . Ortaöğretim seviyesi gelişim ve becerilerin artık oturtulmuş
olmasından dolayı öğrencilerin üniversite hayallerinin ve tercihlerin az çok
oluştuğu dönem olarak karşımıza çıkmaktadır . Meslek Liseleri bağlamında bunu
çok iyi değerlendirmemiz gerekmekte , yükseköğretim kurumlarının kendi
programına özel nitelikli öğrencileri tespit etmesi gerekmektedir . Öğrenci
profil sistemi projesi bir öğrencinin hangi niteliklere sahip olduğunu ve
bunları nasıl değerlendirebileceğimizi ortaya koyabilecek bir proje olarak
karşımıza çıkmaktadır .
1.2. Sistemin Uygulanabilirliği
Öğrenci profil sisteminin öncelikle
güçlü bir teknolojik bir altyapıya ve bu altyapının güçlendirebilmesine
bağlıdır . Teknolojik araç ve gereçlerin artırılması , bu araç ve gereçlerin
ulaşılabilir olabilmesi ve araç gereçlerin etkin bir şekilde kullanılabilmesi .
Türkiye ‘ de bunları yapabilecek birçok kurum olmakla beraber bize öncülük
edecek en önemli kurum TÜBİTAK olarak karşımıza çıkmaktadır . Bilgisayar
yazılım mühendislerimizin ve uygulama geliştiricelerimizin bu projede en büyük
payı alacağını unutmamak gerekir. Projemizin hayata geçebilmesi ve
sürdürülebilir olabilmesi teknolojik gelişmelere öncülük vermekle mümkün
olabilir . Üretim – Dijitalleşme – Sürdürülebilirlik üçgeninde yer alacak eğitim ve teknolojik
kurumlarımızın birbirleriyle uyum halinde olabilmesi gerekmektedir. Siyasi
iradenin ise ekonomik olarak özel bütçelerle bu süreci desteklemesi önemli
koşullardan bir tanesidir. Kurumsallaşma – Yenilik – Nitelikli Bireyler üçgeninde yer alacak tüm potansiyel
aktörlerin üzerine düşen görevi yapması , eğitim faaliyetlerin çeşitlendirilmesi
, kurumsallaşmanın içerisine yenilik katabilecek nitelikli bireylerin yetiştirilmesi
bir diğer önemli huşulardan bir tanesidir. Eğitim – öğretim süreci kalıplaşmış
ve yenıliğe direnen statükocu bir anlayış içerisinde gelişmesi mümkün değildir
. Tüm bu sürecin gerçek anlamda baş mimarlari bireylerin kendisi olacaktır .
Tüm kurumlar bazında kollektıvıst bir anlayışın geliştirebilmesi , bireylerin
yeterli donanımlara sahip olmasına bağlıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder